En hoe het verder ging in 2016 - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu En hoe het verder ging in 2016 - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

En hoe het verder ging in 2016

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

14 Januari 2016 | Tanzania, Mwanza

Mijn tijd in Mwanza zit er bijna op. Het werk in het ziekenhuis loopt ten einde. Ik heb 2 keer een presentatie gegeven aan de staff, vnl artsen eigenlijk en een keer aan een klein groepje nurses van de kinderafdeling. Een over de voeding van brandwondenpatiënten en een over ondervoeding. Het ging best goed, maar jammer dat er zo weinig verpleegkundigen waren, die zouden daar meer aan hebben. Het papproject loopt. We hebben nu besloten 2x per dag pap te geven aan alle brandwondenpatiënten, dat is wat makkelijker voor de organisatie. Volgens de opperverpleegkundige varen de kinderen er wel bij, maar of het echt zo merkbaar is? Of …slijm, slijm?……..?? Verder heb ik deze week kennis gemaakt met de nutritionist van het ziekenhuis, zij was een tijdje met verlof, een ingepakte moslima. Ik heb haar verteld wat ik gedaan heb en geprobeerd haar het een en ander te leren. Morgen geef ik een kleine presentatie over ondervoeding op haar afdeling, de laatste.
Begin januari heb ik een tripje gemaakt naar Ukerewe, een eiland in het Victoria meer, 3 uur met de boot, daar werd ik opgehaald door de hulp van Anne die daar vandaan komt, ze vierde er oud op nieuw bij haar moeder. Ik ben er op bezoek geweest en heb ‘s avonds overnacht in een zeer simpel hotel. De volgende dag een tourtje gemaakt met een lokale gids over het eiland en ’s middags weer met de boot terug. Een eenvoudig, maar leuk uitje. Het weer in Mwanza is sinds december behoorlijk veranderd, het is heet en tot voor eergisteren regende het ook niet meer. Maar zondag heeft het verschrikkelijk geregend, gelukkig pas nadat we geluncht hadden in Tunza, een strand en lodge aan het Victoria meer. Erg mooie plek, we waren er met 2 Nederlandse cameramannen die een reportage gemaakt hadden over albino’s voor het Liliane Fonds, wordt ergens in maart uitgezonden op SBS6. Nu is het weer bloedheet na een regenachtige dag.
Mijn plannen voor de komeEn hoe het verder ging in 2016
Mijn tijd in Mwanza zit er bijna op. Het werk in het ziekenhuis loopt ten einde. Ik heb 2 keer een presentatie gegeven aan de staff, vnl artsen eigenlijk en een keer aan een klein groepje nurses van de kinderafdeling. Een over de voeding van brandwondenpatiënten en een over ondervoeding. Het ging best goed, maar jammer dat er zo weinig verpleegkundigen waren, die zouden daar meer aan hebben. Het papproject loopt. We hebben nu besloten 2x per dag pap te geven aan alle brandwondenpatiënten, dat is wat makkelijker voor de organisatie. Volgens de opperverpleegkundige varen de kinderen er wel bij, maar of het echt zo merkbaar is? Of …slijm, slijm?……..?? Verder heb ik deze week kennis gemaakt met de nutritionist van het ziekenhuis, zij was een tijdje met verlof, een ingepakte moslima. Ik heb haar verteld wat ik gedaan heb en geprobeerd haar het een en ander te leren. Morgen geef ik een kleine presentatie over ondervoeding op haar afdeling, de laatste.
Begin januari heb ik een tripje gemaakt naar Ukerewe, een eiland in het Victoria meer, 3 uur met de boot, daar werd ik opgehaald door de hulp van Anne die daar vandaan komt, ze vierde er oud op nieuw bij haar moeder. Ik ben er op bezoek geweest en heb ‘s avonds overnacht in een zeer simpel hotel. De volgende dag een tourtje gemaakt met een lokale gids over het eiland en ’s middags weer met de boot terug. Een eenvoudig, maar leuk uitje.
Het weer in Mwanza is sinds december behoorlijk veranderd, het is heet en tot voor eergisteren regende het ook niet meer. Maar zondag heeft het verschrikkelijk geregend, gelukkig pas nadat we geluncht hadden in Tunza, een strand en lodge aan het Victoria meer. Erg mooie plek, we waren er met 2 Nederlandse cameramannen die een reportage gemaakt hadden over albino’s voor het Liliane Fonds, wordt ergens in maart uitgezonden op SBS6. Nu is het weer bloedheet na een regenachtige dag.
Mijn plannen voor de komende tijd zijn nog niet helemaal duidelijk. Ik moet iig weg uit mijn B&B en Mwanza heb ik nu ook wel gezien. Ik zou het liefst in Tanzania willen blijven tot na Carnaval, maar of me dat gaat lukken in mijn eentje, zonder werk? Ik ga iig geval naar Arusha en wel met het vliegtuig, want nog een keer 14 uur in de bus daar heb ik geen zin in. Ik ga een paar dagen in de lodge zitten waar ik vorig jaar ook heb gezeten met mijn been in het gips, daarna moet ik nog wat tripjes zoeken en de 25ste ga ik voor een aantal dagen op bezoek bij een Nederlands project voor gehandicapte kinderen. Ik ga kijken wat ze doen met de ondervoede kinderen die daar komen en erover adviseren als het nodig is.
En wat gebeurde er gisteren? Ik had een paar dingen te doen in de stad en ging lunchen bij de pizzeria en toen ik er weer uitliep riep iemand mijn naam. Een slanke blanke man die mij nog kende uit Botswana, en toen hij zijn naam noemde wist ik het ook weer. 34 jaar geleden voor het laatst gezien! Dus we hebben geprobeerd het uur erna de 34 jaar bij te praten. Hij is bioloog en werkt voor drie weken aan een ‘sanitation’ project. Wat een toeval!
Dit was het voor deze keer, groeten van Jenny

  • 14 Januari 2016 - 23:29

    Hans :

    Jenny, grote bewondering voor je voortdurende inspanningen om kennis te delen met de tanzaniaanse collega's. Chapeau hoor!
    Heb je nu het idee dat de omstandigheden toch echt heel anders zijn dan bijvoorbeeld 35 jaar geleden. Kan me voorstellen dat je met die blonde meneer die je zomaar ineens tegen kwam inspirerend van gedachten hebt kunnen wisselen.
    Is vergeleken met 35 jaar gelden het 'ownership' van de maatschappelijke ontwikkelingen en de hierbij horende verantwoordelijkheden daadwerkelijk op de schouders genomen van de Tanzanianen? Ik hoop het!! Succes de volgende weken en met veel groeten uit Leiden. Hans.

  • 15 Januari 2016 - 09:49

    Rob Gulpen:

    Dag Jenny, Heerlen mist je (een beetje). Er lopen mensen rond die na Serious Request en jouw vertrek er verweesd uitzien. Gisteravond nog uitvoerig met een arts gepraat over bijscholingsactiviteiten, zoals die door jou, in Mansakonko. Het heeft er alle schijn van dat we dit centrum ook gaan gebruiken voor bijscholing voor personeel voor de kraamkliniek in Toubakolong. Ziekenhuis Zuyderland is geïnteresseerd om in te in te springen.
    Een jonge huisarts van hier gaat, met mij, in maart naar Toubakolong om er samen met Haruna een screening van ouderen te gaan, doen, inclusief overdracht, doorgeleiding naar de verpleegkundigen van Albreda.

    Ik neem aan dat je geen pap meer kunt zien. Goed om te weten dat vanaf 1ste week van februari de kippen van toubakolong niet alleen vlees geven, maar ook eieren. Ik verheug me nu al op een omelet, gemaakt door Binta, gemaakt van Hongaarse eieren.

    Groet, tot later,

    Rob Gulpen

  • 24 Januari 2016 - 22:32

    Jan Van Houdt En Marianne Puhl :

    Hallo Jenny, leuk verslag en mooie foto's!
    We vroegen ons af of je onze mail van 1 januari wel hebt ontvangen? (per gewone mail als reactie op jouw 'gewone' mail). Spannend dat varen over het Victoriameer; was je niet bang voor de nijlpaarden? En op Ukerewe heb je vast nijlbaars gegeten. We hebben begrepen dat de nijlbaars de andere vissoorten letterlijk 'opgegeten' heeft. Klopt dat? Waarom twijfel je eraan of de pap wel helpt? De tweede foto laat iig wel zien dat de kinderen het waarschijnlijk erg lekker vinden. Het lijkt me toch allemaal erg nuttig al hopen we wel dat de weegschalen snel geeikt worden, want we waren erg verbaasd dat dat niet in orde was. Nog even nog iets hier in Nederland. Marianne en ik gaan over een maand naar de Bowie tentoonstelling in Groningen. Het viel niet mee om nog een ticket te pakken te krijgen. En gisteren hebben we van Lou Reed en John Cale nog eens Songs for Drella opgezet. Joke vond dat altijd prachtig, jij ook neem ik aan? Veel plezier nog Jenny en tot de volgende briefing.
    Marianne en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

Ik ben een gepensioneerde vrouw met veel reislust die nog graag vrijwilligerswerk doet op voedingsgebied gecombineerd met reizen en dan vooral in Afrikaanse landen

Actief sinds 07 Nov. 2015
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 5103

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 14 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: