Weer in Kumi! - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu Weer in Kumi! - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Jenny Houdt - WaarBenJij.nu

Weer in Kumi!

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Jenny

25 November 2015 | Oeganda, Kumi

Beste thuisblijvers
Na een laatste Leffe Blond (Belgisch formaat) stapte ik het vliegtuig in. Ik had veel veiligheidscontroles verwacht, maar het was eigenlijk net als altijd behalve meer politie op het vliegveld in Brussel. Na een tussenstop in Addis Ababa , erg gezellig vliegveld, kwam ik precies op tijd aan in Entebbe. En toen was het nog een hele toer om in Kumi te komen, 7 ½ uur vanaf het vliegveld terwijl het laatste stuk nu wel geasfalteerd was sinds ik hier voor het laatst was, bijna drie jaar geleden. Ik werd allerhartelijkst ontvangen in het guesthouse en ik kon meteen aanschuiven aan tafel waar verschillende oude bekenden zaten. In het guesthouse was verder alles hetzelfde gebleven, hetzelfde eten, dezelfde bruine plekken op het plafond en het gat in het raam van mijn kamer was dichtgeplakt, toen veroorzaakt door een stok om een slang mee dood te slaan.
Het weerzien in het ziekenhuis was geweldig, een heleboel bekenden, maar soms herkende ik ze niet meer terug. De mensen van de Nutrition Unit gingen juist op fieldtrip en natuurlijk ging ik mee. De fieldtrip hield in dat ze in een klein dorp community training gaven aan moeders van kinderen onder vijf jr over hygiene, borstvoeding, familyplanning en gezonde voeding, het duurde uren. Daarna werd een demonstratie gegeven over gezonde voedingsmiddelen en een soort ‘super’ pap (milletmeel, soyameel, gemalen visjes, ei, melk, olie en suiker) klaargemaakt en daar kreeg iedereen wat van te eten. In de tussentijd werd ik ingeschakeld om de bovenarm omtrek te meten van alle kinderen, 200, om ondervoeding op te sporen. En bleren dat die kinderen soms deden! Er bleken er acht matig ondervoed te zijn.
En verder heb ik me vooral bezig gehouden met praten over de toekomst van de drie (destijds ondervoede) kinderen die ik tot nu toe ondersteund heb. Ik wil er nl mee ophouden en iets bedenken waarmee de ouders zelf de kost kunnen verdienen en dat valt niet mee. Het was wel geweldig leuk om de kinderen terug te zien en ze zagen er goed uit. Ik kreeg zelfs een (levende) kip cadeau als dank. De vader van een van de kinderen wilde graag kippen om met de eieren zijn inkomen aan te vullen. Simpel, maar bij navraag bleek dat echte legkippen vaak ziek worden en doodgaan en dus veel (dure)antibiotica nodig hebben en lokale kippen maar weinig eieren leggen, dus weg plan! Nu gaan we hem voorstellen met een paar geiten te beginnen, heb je ook geen hok nodig en eten, alleen touw en de bok komt vanzelf. Je ziet ik leer hier veel. En nu een oplossing voor de andere twee kinderen en dat gaat echt een hoop geld kosten. De moeder huurt een kamer in het stadje Kumi met mijn geld, ze is gebrouilleerd met haar familie en heeft verder niemand. Ze heeft inmiddels nog een kind gekregen waarvan de vader ook al weer verdwenen is. We gaan waarschijnlijk een goedkoop plot kopen buiten de stad waarop ze een huisje kan (laten) bouwen. En dan zou ze haar inkomen kunnen verdienen met een koe, melken en een deel van de melk verkopen. We gaan het morgen bespreken. Inmiddels hebben we afgesproken dat 2 social workers van het ziekenhuis gaan praten met haar familie in het dorp. Familiebanden zijn hier ontzettend belangrijk! Ik word moe van alle verantwoordelijkheden.
Reacties en oplossingen zijn welkom, sterkte met de winter en de groeten van Jenny

  • 25 November 2015 - 20:28

    Anja Lipperts:

    Hé Jenny, zat echt op je verslag te wachten. Dat met die geiten is een heel goed idee. Geiten zijn eenvoudig te houden, leveren inkomsten op en verlenen iemand status. Pappa moet wel onderricht worden hoe hij ze moet onderhouden.
    Ik denk ook dat het belangrijk is alle mogelijkheden/voorwaarden te onderzoeken dat Mamma Elly terugkeert naar haar familie. Wanneer zij 'rijk' is - bijvoorbeeld geiten heeft- is de familie wellicht eerder genegen haar terug te nemen. Ben wel bang dat ondersteuning door social workers nodig blijft, want ze is niet heel sociaal vaardig. En -OMG- ook om te voorkomen dat ze niet nog een kleintje op de wereld zet.
    Jenny, de foto's zijn van slechte kwaliteit en 'twee van mijn kinderen' - waarnaar ik natuurlijk erg benieuwd ben- is zelfs blanco. Is daar wat aan te doen.
    Voor nu heel veel groeten en Yoga voor de bekenden in het guesthouse'
    Anja

  • 26 November 2015 - 21:52

    Joke Van Houdt:

    Hallo Jenny, Ik kan je hierin geen adviezen geven, maar wel veel succes toegewenst! De twee foto's vind ik eigenlijk erg leuk!
    Het beste, Joke

  • 27 November 2015 - 15:22

    Anique Verstraelen :

    Hai jenny
    Wat fijn om te horen dat de reis goed is gegaan en je een warm welkom hebt gekregen! We hopen dat je enorm geniet en voor veel mensen iets kan betekenen!
    Liefs van de buurtjes

  • 27 November 2015 - 19:40

    Christien Maljaars:

    hoi Jenny
    Leuk om weer een verslag van je te lezen, zo te merken heb je het weer heel erg naar je zin!
    het is waarschijnlijk een stom idee maar kan de moeder niet een soort van oppascentrale beginnen?
    of is dat daar overbodig?
    verder heel veel succes, groet Christien

  • 27 November 2015 - 22:39

    Jo Linssen:

    Hoi Jenny,
    Las net je eerste verslag, wel weer zeer actief , foto van de arm-meterij ziet er goed uit.
    Hier heeft de kou inderdaad toegeslagen , vorige week woensdag nog met de fiets naar wittem, bij regen alleen nog een trui onder de poncho, maar nu goed ingepakt tegen de kou.
    Ben benieuwd naar je volgende activiteiten .
    Groet Jo

  • 02 December 2015 - 13:20

    Jeannette Bouwhuis:

    Ola Jenny,

    Fijn te vernemen dat de reis goed is verlopen! Zo te zien volgen we je allemaal op de voet... Gemalen visjes door de pap? Zal wel gezond zijn met al die proto-ientjes en omega 6 vetzuren maar toch prefereer ik zelf de krenten uit de pap te vissen. Leuk, die levende kip kado! En dat alles kits is met de kids is natuurlijk geweldig. Kunnen we proberen de moeder via kleinschalig krediet stimuleren de kost te verdienen? Bijv. een naaimachine aanschaffen voor verstelwerk e.d. Starten we gewoon onze eigen "serious request" hier.
    In Heerlen centrum liggen er trouwens allemaal houten platen over de straten en trottoirs i.v.m. de aanstormende goede doelen-week. Oh, telefoon gaat over. Was Frans; natuurlijk ook de beste wensen namens hem. Hartelijke groet van Jeannette en tot schrijfs.

  • 02 December 2015 - 19:18

    Marij Lafleur:

    Hallo Jenny, fijn om te lezen dat je je weer thuis voelt en nog heel bent.Ja die verantwoordelijkheden,het lijkt me heel wat,maar geniet ook van je reis.
    Hier zijn het de donkere dagen voor Kerst,helemaal niet koud,maar heel veel wind.
    Groet,Marij

  • 04 December 2015 - 00:27

    Jannie Nelisse:

    Lieve Jenny wat leuk om wat van je te horen. Het is wel een mooie reis, maar nog veel armoede. Wat leven Wij dan luxe hier in Nederland. Is het erg warm?
    Wordt daar ook kerst gevierd?
    Nog een fijn verblijf en tot de volgende verslagen.
    Liefs je nicht jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenny

Ik ben een gepensioneerde vrouw met veel reislust die nog graag vrijwilligerswerk doet op voedingsgebied gecombineerd met reizen en dan vooral in Afrikaanse landen

Actief sinds 07 Nov. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 5117

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 14 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: